Kurinpalautus jakelualan roistofirmoille

Tänäänkin monen luukusta kolahtaa tuttu ilmainen mainoslehti, kuten Länsiväylä, Vartti, tai vaikkapa Helsingin Uutiset. Lehteä selatessa tulee harvemmin ajatelleeksi kuka sen on kotiovelle tuonut. Ehkäpä herää mielikuva reippaasta koulupojasta, joka innoissaan pientä liikuntaa vastaan ansaitsee mukavasti taskurahaa, ikään kuin harrastuksena. Totuus ei kuitenkaan ole aivan näin ruusuinen.

Tosiasiassa osoitteettoman erillisjakelun piirissä toimivasta 15 000 työntekijästä jopa 9 000 tekee töitä vakituisesti ja elää mainosjakelusta saamillaan tuloilla. Leppoisan perheen yhteisen harrastelun sijaan kyseessä onkin raskas työ, josta jakelufirmat käärivät 84 miljoonan euron liikevaihdon. Alan suurin tekijä Suomen Suoramainonta ja sen suurin omistaja Janton Oy lupaavat osakkeenomistajilleen “korkean ja tuoton sijoituksille,” mutta jakajille miljoonien tuotoista voi jäädä käteen vain surkeat 2,5 euroa tunnissa. Firmojen voitot ohjaillaan sen sijaan ulkomaalaisten sijoitusyhtiöiden kautta Cayman-saarien veroparatiiseihin.

Suomessa on ajateltu että alalle solmittu yleissitova työehtosopimus turvaa minimiansiotason ja estää halpatyövoiman teettämisen, mutta nyt on paljastunut että lakia voidaan törkeästi kiertää. Tammikuussa Kriittisen ay-verkoston tapaamisessa kuultiin kummia Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n Lasse Nevalaiselta, joka kertoi omituisesta sopimuskiistasta.

PAU onnistui viime vuonna solmimaan yleissitovan sopimuksen alalle, joka toi ilmaisjakajille ihmisarvoisen nelinkertaisen palkankorotuksen. Marraskuussa kuitenkin muutaman päivän sisällä alalle perustettiin sekä työnantajaliitto SKE että uusi työntekijäliitto SME, johon jakajat painostettiin liittymään. Molempien yhdistyksien perustajina olivat samat henkilöt, eli kyseessä on ns. keltainen liitto. Laki siis mahdollistaa työnantajan neuvottelun itsensä kanssa – vanha Francon diktatuurin Espanjassa käytetty metodi on arkipäivää nyky-Suomessa.

Ennenkuulumattoman röyhkeä toiminta huutaa toimenpiteitä. Oikeusjuttuja on jo vireillä, mutta tehokkaampi kurinpalautuksen keino on laaja boikotti niitä mainoksia jakelevia yrityksiä vastaan, jotka eivät hyväksy PAU:n työehtosopimusta. Ay-liikkeen murentamiseen tähtääviä näennäisammattiliitoja ei pidä hyväksyä vaan ne on kerralla iskettävä kuoliaaksi.

Julkaistu Eespäin!-lehdessä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: