Mainosjakelufirmat boikottiin!

Työsopimuslaissa kapitalistin mentävä aukko

Marraskuussa tapahtui mainosjakelualalla kummia: muutaman päivän sisällä perustettiin liitot sekä työntekijä- että työnantajapuolelle. Kaiken lisäksi perustajina olivat kummassakin samat tahot eli elinkeinoelämän edustajat.

— Ay-liikkeen puolella ei ole osattu kuvitella, että nykypäivänä työnantaja pystyisi perustamaan valtakunnallisen työntekijäliiton, sanoo Posti- ja logistiikka-alan unionin Lasse Nevalainen.

Lapsityövoiman hyväksikäyttöä Suomessa

Suomessa työskentelee mainosjakelussa 15 000 jakajaa, joista PAU:n arvion mukaan säännöllisesti 9 000. Työntekijät ovat pääsääntöisesti nuoria koululaisia, opiskelijoita, maahanmuuttajia sekä ylipäätään väkeä, joka on pudotettu yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle.

Nevalaisen mukaan mainosten jakamisessa on hyödynnetty paljon lapsi- ja talkootyövoimaa. Nuorin työstä tavattu on ollut 12-vuotias. Reaaliset ansiot ovat olleet parin euron tuntipalkan luokkaa.

PAU onnistui pari vuotta sitten solmimaan villille alalle yleissitovan työehtosopimuksen, joka takaa jakajille kahdeksan euron tuntipalkan. Ei mikään huippusumma, mutta silti huomattava parannus aikaisempaan. Ainakin jakajien työpanos ja sen arvo tunnustettiin.

Jakelufirmoja ei moinen ratkaisu miellyttänyt, eivätkä ne ole suostuneet maksamaan uuden sopimuksen mukaisia palkkoja työntekijöilleen. Sen sijaan työnantajapuoli käytti hyväkseen työlainsäädännössä piilevää kapitalistin mentävää porsaanreikää ja perusti alalle niin sanotun keltaisen ammattiliiton, Suomen mainosjakajien etujärjestön, joka sopi alalle uuden työehtosopimuksen PAU:n ohi. Uuden sopimuksen palkkataso on vain noin neljäsosa PAU:n sopimuksen tasosta.

— Nyt erittäin heikossa asemassa olevia jakajia painostetaan liittymään uuteen näennäisliittoon, sanoo Nevalainen.

Bisneksen tuotot veroparatiiseihin

Yritykset markkinoivat mainosten jakamista ”mukavana koko perheen harrastuksena, josta nuori saa sopivast liikuntaa ja käyttörahaa.” Todellisuudessa kyseessä on 125 miljoonan euron kova bisnes, jota hallitsee suvereenisti Suomen Suoramainonta ja sen suurin yksittäinen omistaja Janton Oy, joka lupaa osakkeenomistajilleen ”korkean ja tuoton sijoituksille.”

Jantonin juuret jountavat luxemburgilaisen sijoitusyhtiön kautta aina Cayman-saarille saakka. Jakelufirmat siis ryöstävät alkipalkatulla lapsi- ja talkootyöllä sievoiset voitot, jotka päätyvät tunnettuihin veroparatiiseihin.

Pitkän linjan ay-lakimies Arjo Suonperä kertoo, että vuosituhannen alussa toteutettu työehtosopimuslain kokonaisuudistus jätti lainsäädäntöön suuria aukkoja ja mahdollisti jakelualalla nyt vallitsevan tilanteen syntymisen.
Suonperä epäilee, että keltaisen ammattiliiton solmima sopimus ei voi olla työehtosopimuslain tarkoittama sopijapuoli. Toisaalta työehtosopimus voi olla pätemätön, mikäli se polkee kohtuuttomasti työntekijöiden etuja.

Ay-liikkeen yhteistyötä tarvitaan

PAU on vienyt mainosjakelun palkkasaatavan käräjäoikeuteen saakka. Käsittelyssä saadaan myös oikeuden ratkaisu siitä, onko mainosjakeluyhtiöiden noudatettava yleissitovaksi todettua Viestintävälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimusta.

Ay-liikkeen voimankäyttö on lakitupia tehokkaampi keino pistää jakelufirmat kuriin. On saatava aikaan laaja boikotti niitä mainoksia jakelevia yrityksiä vastaan, jotka eivät hyväksy PAU:n solmimaa työehtosopimusta ja jotka keinottelevat uuden keltaisen ammattiliiton kanssa. Lasse Nevalaisen mukaan nyt on ay-liikkeen toimittava yhteistyössä ja kertaheitolla eristettävä tällaiset näennäisammattiliitot ja ajettava alas niiden pyrkimykset. Asia on esillä myös eduskunnassa, missä vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki on tehnyt tapausta käsittelevän kirjallisen kysymyksen.

PAMin Niina Koivuniemi kertoo, mitena ikoinaan Videofirma Makuunin kohdalla käytiin vastaavanlaista vääntöä. Työnantaja perusti samalla tavalla näennäisen ammattiliiton, joka muka edusti työntekijöitä. Kamppailun jälkeen saatiin videofirmojen työntekijät PAMin sopimuksen alle.

Lainaus Tiedonantajasta 29.1.2010. Kirjoittanut Marko Korvela.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: