Asennevammat bisneksenä

Tänään luin erään helsinkiläisen kirjoituksen stadilaisesta arjesta. Se on karua tekstiä.

Olen stadilaisena mieltänyt stadilaiset reiluiksi, rehellisiksi ja suvaitsevaisiksi ihmisiksi. Pienempiin ja heikompiin ei kajota, eikä löytyä lyödä.

Vaikeasti kehitysvammaisella pojallani on käytössään henkilökohtainen avustaja, joka mahdollistaa hänen käymisensä mm. konserteissa, uimassa ja elokuvissa. Tämän ammattitaitoisen ja empaattisen nuoren miehen isä on afrikkalainen ja äiti suomalainen. Hän itse on asunut koko ikänsä Suomessa.

Poikani avustaja joutui jokunen päivä sitten kotimatkallaan rasistisen hyökkäyksen kohteeksi. Tuntematon kantasuomalainen mies löi häntä kotimatkalla bussissa selän takaa leukaan. Liikennevälineen kamerat tallensivat väkivallan teon. Hän kävi lääkärissä ja tekemässä rikosilmoituksen tapahtuneesta. Poliisit eivät olleet kiinnostuneita avustajan tarjoamista tiedoista. Mikäli poikani olisi istunut avustajansa kanssa tuossa bussissa, rasisti olisi poiminut samalla kertaa kaksi marjaa.

Saamme kasvatuksemme neljästä eri väylästä: perheestä, koulusta, kavereista ja mediasta. Meidän persoonallisuutemme muodostuu näiden väylien vuorovaikutuksesta. Ihmisen omilla valinnoilla on tässä hyvin merkittävä rooli. Miksi suomalainen kasvatus tuottaa tällaisia väkivaltaisia rasisteja?

Kysymys on tärkeä. Siihen ei tarvitse etsiä vastausta kaukaa.

* * *

k18asennepaidat

Eilen silmiini sattui yhteisöpalvelu Facebookissa jotain, johon tiivystyy paljon nyky-yhteiskuntamme ajan hengestä. Sponsoroituna ilmoituksena eteeni lävähti Kauppahuone Pahis -nimisen sivun mainos.

Mainoksessa kehotettiin ostamaan paita, jossa aitoon kokoomuslaiseen tyyliin sosiaalisten turvaverkkojen varaan joutunut heikompi aines leimataan työn vieroksujiksi, jotka väärinkäyttävät sosiaaliturvaan jääneitä ”aukkoja”.

PASKAA5

Vaikka tämä monenlaista mauttomuutta edustavia vaatekappaleita ja asusteita myyvä verkkokauppa on näennäisen sitoutumaton, on paidassa esiintyvä viesti hyvin poliittinen.

Tosiasiassahan nämä ”aukot” ovat ainoastaan sosiaaliturvajärjestelmämme normaalia toimintaa, ja väärinkäytösten sijaan asiantuntijoiden mielestä tuen ulkopuolelle jäävät ovat paljon suurempi ongelma.

Murusilla kituuttavia ”Dimejä” on enemmän kuin ”Tatuja,” mutta ylläpitämällä kuvaa valtavasta sossupummien armeijasta on helppo ajaa sosiaaliturvaa heikentävää politiikkaa, jossa paras työllistäjä on pelko.

* * *

Ryhdyin tutkimaan, mitä muuta sivuilta löytyy.

Kauppahuoneen mustapaitainen kokoomuslinja jatkuu tässä tuotoksessa. Heikomman aineksen lisääntyminen on tunnetusti ilmiö, johon olisi syytä puuttua.

PASKAA6

Kauppahuone nimittää näitä omatekemillään printeillä varustettuja paitoja ”asennepaidoiksi”. Asenteen sijaan ne pikemminkin heijastelevat yleisiä asennevammoja, joita suomalaisessa yhteiskunnassa esiintyy.

Kaupan tuottamat paitagrafiikat eivät ainoastaan toista olemassaolevia ennakkoluuloja, ne pyrkivät aktiivisesti luomaan uusia. Jokainen kaupan tuote on tasapäisen, tyhjäkatseisen kaljabaariperussuomalaisuuden ylistyslaulu, jossa kurkkuun nousevan keskiolutoksennuksen makuisen huumorin varjolla ihmiset typistetään väljähtyneiksi stereotyypeiksi.

Vastapainona sosiaaliturvan varassa eläville yhteiskunnan loisille kaupan tuotteissa maalaillaan matalaotsaista kuvaa Tavallisesta SuomalaisestaTM, jonka vitutuksen määrä on tämän epäoikeudenmukaisuuden edessä rajaton.

Ennen kaikkea Tavallisen Suomalaisen tunnistaa kuitenkin siitä, että hän pitää ruotsalaisia homoina.

PASKAA7

Tavallinen SuomalainenTM ei tietenkään itse ole homo, sillä juo olutta.

PASKAA10

Tavallisella SuomalaisellaTM on rehellinen (lue: miehekäs) työpaikka, eikä hän näytä miltään kebab-kuskilta.

Rehellinen_rekkamies

Tavallinen SuomalainenTM maksaa veronsa, toisin kuin laiskat kreikkalaiset, romanialaiset ja muut ulkomaalaiset loiseläjät.

PASKAA9

Väkivalta kuuluu olennaisesti Tavallisen SuomalaisenTM elämäntapaan. Isänmaanrakkautensa hän todistaa lyömäaseen välityksellä.

suomi_paras_maa

Kioskijonotappeluita ja muita järjettömyyksiä glorifioivien paitojen lisäksi verkkokauppa mainostaa paitoja, joissa suoraan yllytetään mieleltään sairaiden ihmisten tappamiseen niskalaukauksella.

PASKAA8

Kaupan asiakkaiden julkaisemista fanikuvista käy ilmi, että tuliaseet ovat Tavallisen SuomalaisenTM mielenmaisemassa paras lääke myös venäläisyyteen.

PASKAA11

Tavallinen SuomalainenTM on sovinistinen, nenäänsä kaivava ääliö. Mutta ei se mitään, niin kuuluukin olla. Kyllä suomalaisen kuuluu saada olla rehellinen suomalainen. Finland vii häv ting koolt reilu meininki. This is hjuumor!

Tunteellinen_mies_x

* * *

Kaikki tämä on helppo kuitata harmittomana leikintekona, joka nykyään on niin muodikasta.

Kauppahuone itse pesee kätensä toteamalla sivuillaan, ettei ”rankemman läpän” ”tarkoituksena ole yllyttää tai kannustaa ketään yhtään mihinkään tai ihannoida lättähattu-elämäntyyliä. Kukkapaidat voi kukainenkin hankkia marketista.”

Nämä paitojen rinnuksissa esiintyvät grafiikat eivät kuitenkaan ole olemassa tyhjiössä. ”Asennepaidat” eivät ainoastaan heijastele asenteita – ne muokkaavat niitä. Paitojen sisältämä viesti leviää kaikkialle sinne, minne niiden käyttäjät menevät. Vitsin varjolla tehdään yhteiskunnallisia kannanottoja.

Tietyllä tavalla tämä epäpoliittisen verkkokaupan kautta levitettävä viesti on salakavalampi kuin avoimesti uusnatsistinen Kadulle.com-verkkokauppa, jonka sivuilta tilattavissa olevat vaatteet ovat itse asiassa huomattavasti maltillisempia.

Jokainen Pahiksen myymä ”asennepaita” nimittäin vahvistaa sitä samaa kertomusta, jota Kadulle.com maalailee. Tässä äärioikeiston masinoimassa yhteiskunnallisessa narratiivissa, suuressa sepitetyssä tarinassa Tavalliset Suomalaiset ovat keskellä raakaa kulttuurisotaa, jossa tärkein ase on asenne.

Suomalaisuuden vihollisiksi tässä taistelussa profiloituvat paitsi ulkomaalaiset, kuten romanit, kreikkalaiset, ryssät ja hurrit, mutta myös Suomen sisällä vaikuttavat valesuomalaiset – hinttarit, mielisairaat ja spurgut.

Netissä törmää usein omituiseen höpinään, jossa maamme sananvapauslakien väitetään olevan liian tiukkoja. Erityisesti on joillain tahoilla suuri intressi poistaa laeistamme kansanryhmää vastaan kiihottamisen kriminalisoiva pykälä. Äänekkäimmin vaatimuksen ovat esittäneet muutamat taparikolliset, jotka rikkovat kyseistä pykälää tarkoitushakuisesti.

Niin kauan kuin väkivaltaan ja syrjintään yllyttävillä tuotteilla saa julkisesti lyödä rahoiksi ilman rikossyytettä samaan aikaan, kun ihmisiä hakataan kaduilla ihonvärinsä tai ulkonäkönsä vuoksi, ei mielestäni laki kansanryhmää vastaan kiihottamisesta todellakaan ole liian tiukka. Se on niin löysä, että sen silmukasta kiemurtelee läpi yksi jos toinenkin yrittäjä.

Advertisements

13 responses to this post.

  1. Posted by hsdfgdfsgdfg on lokakuu 30, 2013 at 18:35

    iha paska

    Vastaus

  2. Posted by jonne on lokakuu 30, 2013 at 18:54

    kukkahattu päähän ja menoX eiksnii? säälittävää itkua koko teksti.

    Vastaus

  3. Posted by Ällä on lokakuu 30, 2013 at 19:14

    Harmi ettei Pahiksella ole enää esitellä paitaa tekstillä HOMO. Alla on sitten pienemmällä präntillä ”Heteropaita pesussa”.
    Minä olen ottanut nuo paidat itselleen nauramisena. Todennäköisesti joku tosissaan pitää tuollaista paitaa päällään allekirjottaen sataprosenttisesti paitansa iskulauseen. Tällöin kuitenkin tulee kikateltua enemmän tai vähemmän nurkan takana kyseiselle henkilölle. Veikkaan, että aika moni tekee näin myös.
    Olen haalinut muutamia noista paidoista omaankin vaatekaappiin ihan vaan sen takia, että ne kuittailevat tälle tämän hetkiselle ajalle aika hienosti ainakin omasta mielestäni. Voihan nuo varmasti olla jonkun mielestä liikaa, uskon sen kyllä, mutta niin. En keksi tähän muuta laimeampaa kuin ”Elämä on”.
    Terkuin valkoihoinen agnostikkolesbo, joka on maahanmuuttokriittinen (tod. näk. käsitätte minut persuna, vaikken ikimaailmassa voisi edes kuvitella äänestäväni kyseistä puoluetta), syntyperältään suomalainen ja kotoisin ”landelta” täältä Kainuun korvesta.

    Vastaus

    • ”Minä olen ottanut nuo paidat itselleen nauramisena. Todennäköisesti joku tosissaan pitää tuollaista paitaa päällään allekirjottaen sataprosenttisesti paitansa iskulauseen. Tällöin kuitenkin tulee kikateltua enemmän tai vähemmän nurkan takana kyseiselle henkilölle.”

      Ymmärrän tämän, ja onhan se kieltämättä jollain tavalla surkuhupaisaa. Kuitenkin jos ”allekirjoittaa sataprosenttisesti paidan iskulauseen” ja se iskulause sattuu olemaan vaikka, että pedarit tapettava, voi käydä esimerkiksi näin.

      Juuri tästä syystä kiihottaminen kansanryhmää vastaan on rikollista. Koska joku ääliö ei ehkä tajua ratkiriemukasta vitsiä, vaan menee ja ottaa sen todesta.

      Vastaus

  4. Posted by Elmeri on marraskuu 1, 2013 at 03:19

    Otappas huomioon semmoinen tosiasia, että se linkki, josta näihin paitoihin pääsee, on ”asennepaidat – HUUMORIPAIDAT”. Aika vajaa pitää olla, ettei näiden kahden eroa normaalilla järjenkäytöllään tajua. Esim. tämä paita: http://www.pahis.fi/product/2884/paskanjauhaja-t-paita, on asennepaita ja tämä: http://www.pahis.fi/product/2787/veronmaksaja-t-paita huumoripaita. Jälkimmäinen valitettavasti pitää nykypäivänä tietyissä asioissa liiankin hyvin paikkansa :/

    Vastaus

    • Otapas itse huomioon semmoinen tosiasia, että otin tuon huomioon kirjoituksessani, jonka pointti taisi sinulta mennä yli hilseen. Siinä totean kaupan pesevän kätensä sanomisistaan huumorin varjolla, mutta paidat ovat tästä huolimatta kannanotto, joka muokkaa asenteita myös vakavissaan.

      Vastaus

  5. Posted by Rhmfantti on joulukuu 8, 2013 at 12:47

    Mustapaitoja nimenomaan. En tiedä, onko surullisempaa, että niitä valmistetaan vai että joku ostaa niitä.

    Vastaus

  6. Posted by Matti on joulukuu 31, 2013 at 15:16

    ”Kioskijonotappeluita ja muita järjettömyyksiä glorifioivien paitojen lisäksi verkkokauppa mainostaa paitoja, joissa suoraan yllytetään mieleltään sairaiden ihmisten tappamiseen niskalaukauksella. ”

    Huutonaurua! Taisi kolahtaa omaan nilkkaan? Lurahtiko lusikallinen housuun?

    Ällös pelkää. Vaikka sinunkaltaisesi ihmiset ovat saaneet parin vuosikymmenen ajan kulkea vapaalla, ns. avohoidossa, ei kukaan sinua oikeasti ammu.

    Vastaus

  7. Mentalwear Oy:n toimitusjohtaja Satu Viskari suunnitteli vuonna 1998 mielenterveyskuntoutujille T-paidat: I hear voices, Psycho-killer, Medical treatment keeps me going, Hampaassani on radiolähetin sekä Young, free and schizophrenic. Psycho-killer palkittiin samana vuonna Like-uutisten vuoden sloganina. Tuotto ohjautui mielenterveystyöhön ja Viskarin suunnittelemat paidat siirtyivät Mielenterveyden keskusliitto ry:n käyttöön.

    Yritys on toimintansa aikana osallistunut erilaisiin kampanjoihin ja hyväntekeväisyyteen. Vuosina 2004-2005 Mentalwear suunnitteli T-paitamalliston Subtv:n Subtv tekee hyvää kampanjaan. Kampanjalla kerättiin varoja Suomen Mielenterveysseuralle. Rahaa lahjoitettiin mielenterveystyöhön yhteensä yli 40 000 euroa. Kampanjan malleina olivat Minna Haapkylä, Veeti Kallio, Janina Frostell, Mariko, Saimi Nousiainen, Hanna Ek ja Samuli Edelmann.

    Muita avustuksen kohteita ovat olleet mm. Lahden klubitalo, Alzheimer keskusliitto ry, Naisten turvakoti, Aids-tukikeskus, Tyttöjen talo ja Omaiset mielenterveystyön tukena ry.

    Tämä siis Pahis.fi -sivujen edeltäjä…

    Joten tutki vähän ennenku heittelet ihan huttua… Jookos?

    Vastaus

    • Osaatko vielä kertoa, millä tavalla tämä liittyy mitenkään siihen, mistä tässä jutussa on itse asiassa kirjoitettu?

      Ovatko tässä jutussa käsitellyt paidat ja niiden sisältämät viestit osa vastaavia näkyvyys- ja hyväntekeväisyyskampanjoita? On aika vaikea nähdä, että esim. niskalaukausta pedofiileille kannattava paita olisi järkevä tapa kerätä varoja pedofiilien hoitamiseksi.

      Tällaisista kampanjoista ei ainakaan jutun kirjoitushetkellä ollut tietoa – ja vaikka sellaisia olisi ollutkin, ei niiden pointti todellakaan ollut välittynyt kaupan Facebook-sivuilla kirjoittelevien uhoajien tietoisuuteen. Päin vastoin heille paitojen sisältämät viestit toimivat nimenomaan omia ennakkoluuloja validoivana viestinä.

      Ja juuri tästä kirjoituksessa on kysymys – niistä asenteista, tai asennevammoista, joita paitojen viestit tukevat ja uusintavat. ”Young, free and schizophrenic” on aivan täysin eri viesti kuin ”Mielisairaille kuula kalloon!” Toisen tarkoituksena on purkaa tabuja ja häpeää, toisen taas vahvistaa sitä.

      Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: